9 februari 2016

Safety UF jobbar för att få ett säkrare samhälle

Evelina, Moa, Josefin och Johan vill få människor att synas när det är mörkt ute. Därför har de skapat UF företaget Safety UF där de säljer reflexvantar.

- Vår produkt handlar om att få människor att synas i mörkret med våra vantar så det var självklart att vi skulle heta något med säkerhet. berättar Evelina Kandell.


Foto: Moa Hammarström

 

Reflexvantar

Safety UF drivs av fyra personer: Evelina Kandell som är produktansvarig, Moa Hammarström, VD, Josefin Lindström, marknadsförare och Johan Gunnarsson som är säljare, ekonomiansvarig samt marknadsförare. De berättar att de inte har bestämda arbetsroller i företaget utan alla hjälps åt.

Från vänster: Evelina Kandell, mitten, stående Johan Gunnarsson, till höger Josefin Lindström och sittandes Moa Hammarström. Foto: Safety UF




- Från början hade vi väldigt många idéer och testade olika saker, som vattenflaskor, proteinbars, knäckebröd och vi bakade muffins, berättar Moa Hammarström, VD. Moa fortsätter med att berätta hur deras nuvarande produkt kom till.

- Jag satt i bilen med min bror och vi var på väg hem på kvällen när vi upptäckte att det gick människor på vägen så vi var tvungna att tvärbromsa eftersom ingen av personerna som gick hade reflexer.

Några dagar efter bilturen pratade Moa med de andra tre i företaget och idén om reflexer i vantar kom fram. Vantarna är gråa och handgjorda av fårull och innehåller reflextråd. De får hjälp med att tillverka de stickade vantarna av ett flertal kvinnor samt äldre människor. Vantarna kostar 299 kronor per par.


Om Safety UF

- Vår produkt handlar om att få människor att synas i mörkret med våra vantar så det var självklart att vi skulle heta något med säkerhet, berättar Evelina Kandell, produktansvarig. Först hade vi namnet Be Safe UF, men på grund av att det redan fanns så bytte vi till Safety UF.

Affärsidén är att sälja unika vantar för människors säkerhet. Visionen är att det ska vara ett säkrare samhälle för alla och målet är att var tredje ungdom ska använda vantarna. Från början hade de ungdomar som målgrupp, men märkte mer och mer hur det var föräldrar och vuxna som köpte vantarna med reflex. Föräldrarna köpte både till sig själva och sina barn.

Safety UF marknadsför sig genom Facebook, Instagram och på marknader. Företaget har också en hemsida. När de står på marknader använder de sig av reflexvästar för att synas och påminna om säkerheten. Vill man beställa ett par vantar så tar man kontakt med dem via Facebook, Instagram eller mejl.

Facebook: https://www.facebook.com/Besafeuf15/

Instagram: https://www.instagram.com/safetyuf/

Mail: Safetyuf15@gmail.com

Hemsida för Safety UF


Text och intervju: Malin Kjellsson Helén, Melina Bennström, Clara Creutz & Ida Comstedt, HA15C


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar