28 januari 2016

Unique bracelet UF

Foto ; Sofia Axelsson

Unique bracelet F drivs av Micaela Sundh,VD, Josefin Björkenklint, inköpare och Matilda Franzén, marknadsförare.

De berättar att de tänker och är ganska olika vad gäller företag, men på något sätt fungerar det ändå. De tycker även att det är bra att man är olika och att man har olika kompetenser. De umgicks även innan UF och känner varandra väldigt väl.

Vad gör ni på fritiden?
Josefin umgås med familj och kompisar. Micaela umgås med familj, kompisar och går även i kyrkan. Matilda umgås med familj, kompisar och sin pojkvän.


Hur startar man ett UF företag? Vad börjar man med och vad behöver man tänka på?
          
 De säger att det är svårt i början. De ville göra något unikt, men de kunde inte bestämma sig. Till slut valde de att sälja armband, och eftersom de ville göra något unikt kom de på “Unique” lade till “bracelet” i namnet.
– Man ska inte tänka för stort. Det är svårt, men ta det lagom seriöst och ha roligt på vägen, säger Micaela.

Vad har ni för affärsidé?
Vår affärsidé är att sälja unika bokstavsarmband till folk och att de kan välja vad det ska stå på armbandet själva, på så sätt blir det unikt, säger Josefin.

Beskriv era produkter?

De har två basarmband : Unique och Unik. Deras tredje alternativ är att man får bestämma vad man vill ha för text på armbandet själv. Just nu har de bara färgerna svart och vit, men kommer troligen att köpa in andra färger senare.

Vad har ni för målgrupp?
– Väldigt blandad målgrupp. Allt från barn till äldre.

Vad har ni för mål och ambitioner med företaget?

De säger att de vill sälja mycket, lyckas och att få bra betyg i kursen. Deras mål är att bli ett företag som många uppskattar. De tänker inte fortsätta med företaget efter gymnasiet, men de kan tänka sig att starta ett annat företag tillsammans.

Hur kom ni fram till vilket företag ni skulle starta?
– Det var en väldigt lång process, säger Josefin. Vi hade väldigt många idéer och tankar på vad vi skulle starta för något.

Först tänkte de göra koppar och muggar och få fram budskapet på dem, men de kände att det var fler som skulle köpa armband. Micaela kände dessutom att det var mer deras grej att sälja armband än att sälja koppar.

Är det mycket att göra?
De säger att det inte alltid har varit jättekul.  Det var svårast i början då de skulle skriva en affärsplan. Nu tycker de att det är mycket roligare då de inte har lika mycket press på sig.

Hur bestämdes priset på era produkter?

De tänkte utifrån hur mycket de själva skulle kunna betala för ett armband och utgick från det. Det skulle inte vara för dyrt, men inte heller för billigt för då skulle de inte tjäna på det. De bestämde att ett basarmband kostar 30 kr och ett bokstavsarmband, där man får välja själv vad det ska stå, kostar 50 kr.


Har ni stött på några problem?
Det kan vara alltifrån att man inte samarbetar bra och att någon inte orkar jobba den dagen till att det bara är jobbigt och stressigt.

Är ni nöjda med er idé eller hade ni velat ändra på något i efterhand?
– Jag är väldigt nöjd. Jag tycker om hur vi får fram budskapet att alla är unika, säger Josefin.

– Jag är också nöjd, men nu i efterhand kan jag ångra lite att vi inte kom fram till vad vi skulle göra tidigare för att slippa pressen. Vi tänkte alla för stort och ville inte göra något vanligt, säger Micaela.


Foto ; Micaela Sundh


Vart kan man hitta ert företag?

Facebook : https://www.facebook.com/uniquebraceletUF/?ref=ts&fref=ts

Instagram : Uniquebracelet_UF

Text: Mikeala Lavesson - Widroth och Christina Preisser


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar