28 januari 2016

Hålla Hand UF

Adam Horvath går andra året på handels- och administrationsprogrammet på Kungsmadskolan och driver ett eget UF-företag där han säljer tavlor och skänker sedan pengarna till Hjärnfonden.



Vad heter UF-företaget och vilka är med i det? 

– Företaget heter Hålla Hand UF och drivs enbart av mig då jag var den enda som ville skänka alla pengarna som jag tjänar ihop till något bra.

Vad har du för affärsidé?
– Min affärsidé är att sälja tavlor som eleverna på särskolan har målat för minst femtio kronor, och om man vill skänka mer så kan man det med. Även allt jag tjänar skänker jag till Hjärnfonden.

Hur kommer det sig att du valde just den här idén?
– Jag valde denna idén för att jag själv har släktingar som har bland annat ADHD och jag har alltid velat hjälpa dom men har inte kunnat skänka pengar. Men nu tar jag tillfället i akt och skänker pengarna som jag själv tjänar genom företaget till Hjärnfonden för att hjälpa dom och många andra.

Vad är det för typ av tavlor du säljer?
– Det är tavlor som eleverna på särskolan får måla. Dom får fria händer att måla vad dom vill men loggan måste vara med någonstans på bilden, som jag även har lärt dom att måla. Men jag målar inga tavlor själv. Jag försökte att vara där nästan varje onsdag innan jullovet för att vara med. Ska försöka vara där lika ofta nu med.

Foto: Adam Horvath
Foto: Adam Horvath
    
Vilken målgrupp riktar sig företaget till och hur når du ut till dina kunder?
– Personer som vill skänka och hjälpa andra. Än så länge når jag ut till mina kunder genom visitkort. Jag funderar även inom snar framtid att starta en Facebook-sida och en Instagram för företaget.

Mål och ambitioner med företaget?
– Att jag ska kunna skänka så mycket pengar som möjligt till Hjärnfonden.

Foto: Adam Horvath

Text och foto: Hanna Ljung, Matilda Magnusson, Emma Strandberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar