11 mars 2015

We Care UF säljer mobilskal för Barncancerfonden


We Care UF säljer mobilskal tecknade av cancersjuka barn. Företaget drivs utav Elin Magnusson produktansvarig, Josefin Franzén VD, Moa Nord ekonomiansvarig, Lisa Kavcic försäljningsansvarig och Linn Ottosson, marknadsansvarig som alla studerar på Handels-administrationsprogrammet på Kungsmadskolan i Växjö.


- Just nu har vi två killar som vi jobbar med, C på nio år och M på fem år, men vi letar efter fler. C tog vi kontakt med privat och M genom Växjö lasarett. Hälften av vinsten går till Barncancerfonden, säger Josefin Franzén VD för We Care UF.

- Vi trycker inte produkten själva utan vi har anlitat PR-active som fixar det åt oss och sedan har de skickats vidare till Stockholm, så det blir inte så mycket transporter vilket är bra för miljön och för oss för vi får snabba leveranser, berättar Lisa Kavcic försäljningsansvarig.
Bilden från vänster: Lisa, Moa, Elin (sittandes), Linn, Josefin. Foto:Lisa Fredriksson


Hur kom ni fram till ert namn We Care UF?

- Vi gjorde en undersökning på Facebook, där sista frågan var vad folk tyckte vi skulle heta, eftersom vi inte hade en aning om det själva. Då var det en som gav We care UF som förslag så det tyckte vi passade väldigt bra. säger Josefin Franzén.


Problem och möjligheter

Tjejerna berättar att en nackdel med att driva UF-företag kan vara att de inte alltid är sams, men då försöker de alltid att lösa det direkt. En annan nackdel är att det är mycket arbete utanför skolan, inte alltid på skoltid. Det är som att driva ett riktigt företag och de menar att man inte bara kan sitta på onsdagskvällen och driva ett företag som ska fungera ett helt år.

De berättar vidare att de har lärt sig otroligt mycket, något de kommer ha med sig hela livet. De har varit och lyssnat på många föreläsare som de säger har varit väldigt roliga och peppande, utan dem hade inte tjejerna i We Care UF varit lika peppade att driva ett UF företag. De säger att de har växt i sig själva, vågar mycket mer.


Tjänar ni något på företaget?

- Ja, det gör vi, men det är inte det som är vårt huvudsyfte, utan det är ju Barncancerfonden.
Hälften av vinsten går till Barncancerfonden och resten får vi i företaget dela på och göra vad vi vill med, berättar Linn Ottosson.
We Care UF säljer till dem som vill stötta fonden och som känner varmt för produkten.

Mål med We Care UF


- Vårt största mål är ju att skänka så mycket pengar som möjligt till Barncancerfonden. Mål i själva UF-gruppen är att vi ska ha roligt, lära oss mycket och våga, vilket vi verkligen har gjort. berättar Moa Nord ekonomiansvarig.

Vad är det roligaste och vad har varit det roligaste under den här tiden?

- Att sälja och möta kunder, även att få respons och bekräftelser. Vi var på ett frukostmöte med massa entreprenörer och företagare som pratade med oss och gav sina synpunkter och åsikter, då var det många som tyckte att det var en väldigt bra idé. Det var riktigt roligt att höra det, för man blir mer taggad då när man får höra sådant från riktiga företagare, berättar Linn Ottosson marknadsförare.
 - Annars tycker vi nästan allt är kul, vi tyckte till och med planeringen innan var rolig och även tävlingar är väldigt roliga. Vi kom vidare i "Årets vara", det är 17 som har gått vidare till det här steget och vi är en av dom, säger Josefin Franzén


Hur marknadsför ni ert företag?

- Vi marknadsför oss främst genom Facebook, vi har även ett Instagramkonto, men vi uppdaterar inte det så ofta. Vi håller även på med en nätbutik. När vi är ute på säljtillfällen så blir det att vi syns och hörs. berättar Elin Magnusson.


Är ni nöjda med er idé eller hade ni velat ändra på något nu i efterhand?

- Vi är nöjda, nu när man väl har kommit igång känner vi att man vill göra ännu mera saker, driva detta i flera flera år och utveckla det, säger Josefin Franzén.
- Vi har lärt oss att vi skulle kommit ingång med hemsidan tidigare. Tänk på det om ni ska starta ett UF-företag, börja med hemsidan så fort som möjligt för det är marknadsföring som sagt, berättar Lisa Kavcic.


Har ni haft några motgångar under den här tiden, i såfall vad?

- Det var ju lite i början att få tag i barnen, vi trodde det skulle gå mycket enklare, men sen var det svårt också från lekterapin på lasarettet för vissa barn är så pass sjuka att de inte orkar, sen vill man inte vara för på heller, inte pressa dom till nånting säger Josefin.
Foto:Lisa Fredriksson
- Det var en oro i början eftersom vår produkt bygger ju på barnen och att vi inte hade några barn var en chansning om vi skulle få några eller inte. Vi fick ringa runt till massa olika ställen. I Lund provade vi först och hade planer på att åka ner, men sen är det lite roligare att ha barn från Växjö, eftersom det är här ifrån och folk kan liksom känna mer tillhörighet. De flesta som köper av oss är ju lokalt, berättar Elin.


Hur har ni fått kontakter till att få fram er produkt?

- Barnen var ju ifrån Växjö lasarett och sen hade Elin kontakt då med C.
- Vi har kontaktat tryckeriet om priser med mera när vi skulle få fram vår produkt, man ska ju ta det billigaste men som ändå har bra kvalité, säger Linn Ottosson.
- Sen har vi vår rådgivare som jobbar på PR active. Vi får mycket hjälp av honom och han vill hjälpa oss att få produkten så bra som möjligt och vi är otroligt nöjda med honom. Han är bäst! säger Josefin.
- Men vi hade först en tanke att köpa in skalen själva sen att PR active skulle trycka dem, men de jobbar med hela produkter. Det är även mycket smidigare för oss, att köpa in från Kina är bara onödigt för man vet aldrig hur lång tid det tar att få produkten och kvalitén har man ingen aning om heller. Nu fick vi se en prototyp innan så då var det mycket lättare att börja sälja produkten, berättar Lisa Kavcic.

Vad har ni för tips till att skapa kontakter?

- Våga! Ta alla chanser, och tänk lite så här om någon i familjen och nära, om någon känner en som jobbar i en slags bransch och våga ringa! säger Josefin. -
- Vi har haft mycket kontakter med nära, skolan ger också kontakter, på föreläsningar och säljtillfällen. Det kan va en kund som arbetar med just det ni behöver, så man måste prata och får man ett nej är det bara att söka vidare, ge inte upp! berättar Lisa Kavcic.


Tänker ni fortsätta med "We Care UF" senare?

-Vi har inte riktigt satt oss ner och pratat om det eller tänkt på det, men det hade självklart varit jätteroligt att driva det som ett riktigt företag framöver. säger Lisa.
- Men det beror även på hur mycket produkter vi har kvar, och i såfall kommer vi göra flera produkter och inte bara mobilskal utan även andra grejer också, säger Linn Ottosson. Alla fem tjejerna instämmer om att driva ett UF företag är väldigt härligt och man känner sig vuxen.

Facebook/ We Care UF
Instagram/We Care UF 

We Care UF webbutik




Text: Wilma Sjöblom, Alma Andersson, Axel Tränk & Yilmaz Döneryuk, HA 14 A
Fotograf: We Care UF


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar