13 mars 2014

TASTY SMOOTHIES UF SÄLJER MELLANMÅL MED OLIKA SMAKER

"Tasty Smoothies UF erbjuder dig en smarrig smoothie till ett bra pris med smakerna som är passande för just dig"
Företaget drivs av Felicia Persson, Ellen Dahl, Lisa Hillerhag, Lucas Olofson och Mathias Elv-Forsén.


UF-företaget tillagar smoothies själva, och det är något som de själva tycker är väldigt kul.

Från vänster: Felicia Persson, Mathias ElvForsén,
Lucas Olofson, Lisa Hillerhag, Ellen Dahl.
Foto: Håkan Bygdén


Hur kom ni på idén?
- Vi gillar alla att laga mat och sen kom vi på att smoothies skulle vara kul att göra.

Hade ni många förslag i början? I såfall vad?
- Ja, vi hade en annan ide vilket var att skapa ett plastskohorn. Vi åkte till ett företag där de
tillverkar plast men eftersom att det skulle vara för dyrt att tillverka skohornen så bestämde vi oss för att komma på en annan idé som skulle löna sig mer.

För- och nackdelar med UF-företag?
- En fördel är att man blir bättre på att jobba i grupp och just för att man är så många i en grupp är det alltid nån som kan jobba, när den ena inte kan, så kan de andra.

- En nackdel är att alla har olika åsikter vilket gör att det klart blir en del konflikter. Alla gillar ju inte samma sak. Men de blir aldrig stora konflikter, bara små. typ som diskussioner.

Hur marknadsför ni er?
- Vi marknadsför oss genom sociala medier. Vi har ett Instagramkonto och ett Facebookkonto där vi uppdaterar minst två gånger i veckan med bland annat bilder på våra smoothies och när de tillverkas. Vi även precis lanserat vår webbsida där vi kommer ta emot beställningar och marknadsföra oss.

Har ni tjänat något på ert företag? 
-Ja, vi ligger med vinst med företaget, men vi hoppas så klart att det ska växa ännu mer.

Är ni nöjda?
- Ja, vi är ganska nöjda med vårt företag, men samtidigt trodde vi att vi skulle tjäna mer än vad vi har gjort hittills. Hade vi fått göra om allting hade vi valt något annat för när vi ska tillverka smoothiesarna så krävs det mycket planering. Det är svårt att veta hur mycket yoghurt och hur mycket frukt/bär som behövs.

Vilka säljer ni till?
-Vi har gjort smoothies till ett frukstmöte till 250 personer. Vi har också haft kontakt med Family food då vi nog ska göra smoothies till deras frukostkassar och sen har vi också stått i
cafeterian på skolan och sålt men det gick inte som vi tänkt oss för att det var för lite folk som kom.

Vad är det svåraste med att ha ett företag?
- Att hinna med. Vi levererade 250 smoothies till ett frukostmöte så de gällde att planera
allt i tid med tanke på att vi måste köpa allt som vi ska ha i smoothiesarna och hinna göra alla.
Det är svårt att veta hur mycket ingredienser vi behöver köpa så det skall räcka.

Säljer ni smoothien som en färskvara?
- Till frukostmötet gjorde vi dom kvällen innan på grund av att vi hade ont om tid, men när vi säljer dom i cafeterian eller något liknade så är dom gjorda samma dag som de säljs.

Ert största mål med företaget?
- Få nya erfarenheter och ha kul samtidigt som det går bra för oss.

Är ni nöjda med er idé? 
- Både ja och nej .Vi trodde att vi skulle tjäna mer än vad vi gjort alltså att den energi vi lägger ner tar
mycket tid av det vi gör och vi planerar.

Vad har ni för smaker?
- Är det någon smak just ni vill ha så gör vi det, men nu har vi haft hallon, jordgubb, banan och blåbär. Om någon kommer med ett förslag på en smak så försöker vi fixa det.
Vi gör även smoothies som passar till årstider så till vintern hade viäppel och kanelsmak.

Facebooksida
Webbutik med möjlighet att förbeställa via ett formulär

Text: Josefin Franzén, Charlotte Möricke, Moa Nord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar